Himalájské řeky zamrzly - tým Surya vyrazil na Čhadar
Vrtochy letoÅ¡nà zimy trpà i samotné Himaláje, a tak zatÃmco to jeÅ¡tÄ› pÅ™ed pár dny vypadalo, že horské Å™eky nezamrznou, bÄ›hem pár dnà se situace zmÄ›nila. Kluci z ObÄanského sdruženà Surya se tak mohli vydat na pouÅ¥ po ledÄ› zvanou ÄŒhadar. Z Kargilu, kde uvÃzli marným ÄekánÃm na helikoptéru, se koneÄnÄ› dostali k nakoupenému dÅ™evu ve vesnici Ichar a zaÄala jeho pÅ™eprava do Kargyaku. Tam má v Å™Ãjnu již stát Å¡kola pÅ™Ãmo vytápÄ›ná sluneÄnà energiÃ.
"Když do Kargilu slibovaná helikoptéra stále nepÅ™ilétala, rozhodli jsme se, že zkusÃme jiný způsob - pÅ™echod sedla Pansi-La v nadmoÅ™ské výšce 4400 metrů," lÃÄà Honza Tilinger cestu, jÞ se chtÄ›li pÅ™es vesnici Padum dostat k uskladnÄ›nému dÅ™evu v Icharu. "Jak jsme se ale blÞili jeepem ke konci silnice pod sedlem, zaÄalo nám být jasné, že to tak snadné nebude. Pak nás policie poslala zpátky s tÃm, že v sedle je -35 °C a silný vÃtr a ležà tam Å¡est stop snÄ›hu. Dokonce po nás chtÄ›li vÄ›dÄ›t, kdo nám takovou magoÅ™inu poradil."
Nakonec tým v Kargilu kapituloval a vydal se po silnici zpÄ›t do hlavnÃho ladhackého mÄ›sta Lehu. Dostal totiž zprávy, že Å™eky zamrzajÃ. To by znamenalo, že do Padumu mohou dojÃt po ledu a neÄekat na helikoptéru ani na roztátà snÄ›hu v Pangsi-La. "VyvÄ›sili jsme lungta - modlitebnà praporky - a modlili se, aby led vydržel. Jestli je to opravdu tak, jak Å™Ãkajà lidi, mÄ›la by nám cesta do Padumu zabrat tÅ™i až ÄtyÅ™i dny. Hrudky už se dÄ›lajà i v Mogulu, takže podmÃnky pro ÄŒhadar by mÄ›ly být ideálnÃ," zapsal si do denÃku Jára PecháÄek minulé pondÄ›lÃ.
NásledujÃcà den vyrazili na cestu, která jim po zamrzlé Å™ece s Å¡erpou Chospelem trvala dva a půl dne. PÅ™espávali v jeskynÃch, pÅ™iÄemž veÄernà teplota dosahovala -25 °C. PÅ™es den naměřili -5 až -8 °C. PÅ™i ÄŒhadaru jim pÅ™estala fungovat kamera i samotný kameraman, ale oba se po dennÃm odpoÄinku po pÅ™Ãchodu do Padumu dali úctyhodnÄ› dohromady.
V Padumu již kluky Äekali obyvatelé Kargyaku Dorje a Spalgon a spoleÄnÄ› vyrazili smÄ›rem na Ichar pro dÅ™evo. Cesta, kterou v létÄ› projeli jeepem za dvÄ› hodiny, jim zabrala celý den, neboÅ¥ Å¡lapali vzhůru do kopce ve 20 až 30 ÄÃslech snÄ›hu. Nejlépe se Å¡lo ovÅ¡em Älenovi týmu Surya, tibetskému uÄiteli Tennamovi, který si nesmÃrnÄ› pochvaluje své nové a v životÄ› úplnÄ› prvnà trekové boty, jež dostal od sponzorů týmu Surya. "BÄ›hal sem a tam jak naspÃdovaný," popisuje pouÅ¥ závÄ›jemi Honza.
V Icharu, kam tým mÃÅ™il, již mezitÃm zaÄala pÅ™eprava dÅ™eva do Kargyaku. ObÄ› vesnice mezi sebou udÄ›laly dohodu: prvnà půlku cesty po zamrzlé Å™ece nosà IchaÅ™ané, druhou půlku KargyaÄtÃ. Asi 90 procent klád by v souÄasnosti mÄ›lo být již bezpeÄnÄ› v Kargyaku. Celkem je potÅ™eba pÅ™etáhnout neuvěřitelných 67 klád. Každou táhne osm až deset dospÄ›lých mužů. Samotná pÅ™eprava dÅ™eva stojà stejnÄ› jako jeho nákup, tzn. 100.000 indických rupiÃ. Na ÄŒhadaru z Icharu do Kargyaku pracuje celkem 28 vesniÄanů, každý za den práce dostane 270 rupiÃ.
Tým Surya se teÄ do Kargyaku vracà po pÄ›ti zimnÃch mÄ›sÃcÃch. JistÄ› je Äeká milé pÅ™ivÃtánà jeÄmenným pivem ÄŒang a "gulášem" z jaÄÃho masa. Prvnà zprávy z vesnice od Dorjeho a Spalgona jsou nadmÃru pozitivnÃ. Ve sklenÃku, který ÄeÅ¡tà dobrovolnÃci dokonÄili loni v létÄ›, už probÄ›hly tÅ™i skliznÄ› Å¡penátu, uzrály Å™edkviÄky a koriandr!