Karlovy prvnà dojmy z Indie
OtevÅ™enÃm dveřà letadla spoleÄnosti Alitalia se mi také otevÅ™ela vstupnà brána do Indie prostÅ™ednictvÃm polorozpadlého rozpáleného DillÃ. PrvnÃm, co ÄlovÄ›ka praÅ¡tilo do nosu, byl zemitý horký vzduch, který nebyl nepÅ™Ãjemný, ale zvláštnÄ› neznámý. PÅ™istál jsem v noci a na letiÅ¡ti poÄkal na kolegyni uÄitelku KarolÃnu. Po malých útrapách s taxÃkem, jehož Å™idiÄ a navigátor sedÄ›l v taxÃku asi poprvé, jsme se nakonec dostali do naÅ¡eho hotýlku v tibetské kolonii Majnu-Ka-tilla. NoÄnà Dillà vypadalo z okna taxÃku, jako by vÅ¡ichni usnuli v jeden moment na mÃstÄ›, kde se zrovna nacházeli. Ráno mÄ› probudil Honza, spal jsem po noÄnÃm výletu po polomrtvém Dillà jako neviňátko. KarolÃna noc probdÄ›la – honila komáry.
Prvnà dny v DillÃ
Dny v Dillà byly horké, naplnÄ›né obrázky jak z minulých stoletà kontrastujÃcÃch s modernÃm svÄ›tem. NapÅ™Ãklad mÃstnà metro se z celkového zmatku ulic vynoÅ™uje jako pomnÃk jinému svÄ›tu, který je natolik vzdálený, že návÅ¡tÄ›vnÃk ani nevÃ, který svÄ›t je ten reálný.
NaÅ¡e povinnosti v mÄ›stÄ› protikladů byly proloženy prohlÃdkou mÄ›sta v dennÃm shonu. PrvnÃm úkolem bylo zaÅ™Ãzenà tisku plakátů, letáků a vizitek. Malá tiskárna s grafickým studiem nám zajistila pÅ™esnÄ› to, co byste v Dillà neÄekali. VeÅ¡kerý tisk dopadl nad naÅ¡e oÄekávánÃ. Dalšà vÄ›ci byla koupÄ› solárnÃch panelů s akumulátory pro dodávky elektrické energie pro naÅ¡e i vaÅ¡e civilizaÄnà výdobytky mimo civilizaci. IndiÄtà obchodnÃci jsou svého druhu nejzvláštnÄ›jšà osoby businessu.
Letenky do Lehu nám vyÅ™Ãdil nás tibetský kamarád Sonam, který nám vÅ¡echny komunikaÄnà mezicivilizaÄnà nesnáze vždycky hodnÄ› ulehÄoval. Poslednà a nejdůležitÄ›jšà vÄ›cà byla výmÄ›na valut na rupie. Indický forex nemá hranice, ale nakonec se i tÄ›m nejdůležitÄ›jÅ¡Ãm InÄátkům klepou prstÃky. BÄ›hem naÅ¡eho pocenà v Dillà pÅ™ijel i dalšà Älen dobrovolnického týmu Petr. MÄ›l za úkol dopravit solárnà panely do Kargyaku pÅ™es Manali.
Zásoby v Lehu
PÅ™Ãlet do Lehu byl spojený s únavou po probdÄ›lé noci pÅ™i Äekánà na letadlo a velkou výškovou zmÄ›nou, kdy ÄlovÄ›ku ztěžknul i poslednà chlup na tÄ›le. Prvnà den jsme, krom malé procházky, skoro celý prospali. Druhý den v Lehu jsme zaÄali už z rána pracovat a shánÄ›t nářadà a vybavenà na stavbu. Po koupi pil, kladiv, pÅ™epravnÃch boxů a dalÅ¡Ãch nezbytných vÄ›cà i pro výuku jsem Å¡el znovu odpoÄÃtat a aklimatizovat se, protože se nic nemá pÅ™ehánÄ›t. Tady to platà na sto procent a nenà to výmluva. Po malém pÅ™epnutà sil ÄlovÄ›k hnedka padne na hubu, což osobnÄ› potvrzuju.
TÅ™età den byl zase úplnÄ› jiný, byÅ¥ naplnÄ›n stejnou Äinnostà jako ten pÅ™edchozÃ. PopojÞdÄ›nà jeepem, mÃstnÄ› nazývaným sumo, nákupy na multimarketech a dalÅ¡Ãm zaÅ™izovánÃm byly vyÄerpávajÃcà pro vÅ¡echny. NejlepÅ¡Ãm lékem je potom jenom spánek a oÄekávánà dalÅ¡Ãho stejného - jiného dne. ÄŒlovÄ›ku tady po pár dnech pÅ™ijde vÅ¡echno tak jednoduÅ¡e normálnÃ, jako by tady žil už Å™adu let. Z mého pohledu se civilizaÄnà šok nekonal, ale radÄ›ji se na nÄ›j pÅ™ipravte a nÄ›co si pÅ™edem o Indii pÅ™eÄtÄ›te a buÄte na ty InÄátka hodnÃ, i když vás budou chtÃt natáhnout o nÄ›jakou tu rupku.
Karel Mach, dobrovolnÃk z týmu Surya