Kargyak – prvnà týden, prvnà zážitky
Tak už jsme tu týden! Pomalu si zvykáme a pÅ™ebÃráme nÄ›které zvyky vesniÄanů, uÄÃme se základy zanskarÅ¡tiny a protože bang se už nÄ›jak omrzel, nÄ›kteřà z nás pÅ™eÅ¡li na bridž. BydlÃme stále u Dorje a Stenzin Cherten, ale jelikož jsme už údajnÄ› byli tázáni, kdy hodláme vypadnout, chystáme si nové bydlenà - Markéta a LáÄa pÅ™Ãmo v budovÄ› prozatimnà školy, ostatnà v jakémsi novém domÄ› pÅ™Ãmo v centru vesnice.
My uÄitelé máme za sebou 6 vyuÄovacÃch dnÃ, Milada zaÄala s výrobou cihel, Kamila nám výbornÄ› vařà a Honza dohlÞà na stavbu (Å™emeslnÃci otesávajà kameny a hloubà základy, pÅ™iÄemž se jim podaÅ™ilo ztupit veÅ¡keré nástroje, takže shánÃme kováře, což tady nenà jen tak) domlouvá zásobovánà (to taky nenà jen tak, protože Sinku La je stále jen obtÞnÄ› průchozÃ), dalšà uÄitele a dalšà vÄ›ci. Dnes je sobota odpoledne, zÃtra máme zasloužené volno, takže jsme se umyli (!), hodili do gala a Kamila nám upekla skvÄ›lý koláÄ. Vzkaz maminkám: vÅ¡ichni jsme zdravÃ!
Å kola je super! DÄ›ti zlobÃ, jako ostatnÄ› vÅ¡echny dÄ›ti, ale zároveň je znát, že se jim ve Å¡kole lÃbà a že nás majà rády :o) – staršà holÄiÄky po skonÄenà vyuÄovánà Äasto otálà s odchodem a dnes byly vyloženÄ› zklamané, když jsme jim Å™ekli, že zÃtra je nedÄ›le, a tudÞ Å¡kola nebude. Máme 4 skupinky dÄ›tà dle vÄ›ku (biologického, ale i mentálnÃho): Nursery, Lower Kindergarten, Upper Kindergarten a First Class, avÅ¡ak protože jsme stále vÄ›tÅ¡inou jen tÅ™i uÄitelé (Tennam má velmi zkrácený úvazek 5 hodin hindÅ¡tiny týdnÄ›), obÄ› Å¡kolky spojujeme. Prvnà tÅ™Ãda má 5 hodin výuky dennÄ›, mladšà dÄ›ti 3 hodiny a po obÄ›dÄ› odpoÄinek. KromÄ› hlavnÃch pÅ™edmÄ›tů – Bhoti, Hindi, English and Maths – se v našà školiÄce vyuÄuje taky základy pÅ™ÃrodnÃch a spoleÄenských vÄ›d, kreslenÃ, zpÃvánà a tÄ›locvik. Já jsem se neformálnÄ› stala hlavnà uÄitelkou angliÄtiny a LáÄa matematiky a taky já tÃhnu spÃÅ¡ k výuce starÅ¡Ãch, zatÃmco LáÄa to perfektnÄ› umà s malýma. ObÄas si můžeme dovolit ten luxus být v jedné tÅ™ÃdÄ› oba, a to je super v tom, že můžeme nÄ›které vÄ›ci pÅ™edvést jeden na druhém a taky když jeden z nás nÄ›co vysvÄ›tluje, druhý může dobÅ™e sledovat odezvu, nahlÞet do seÅ¡Ãtků s cÃlem zjistit, co v nich uvÃzlo, a krotit neposedné živly. O pÅ™estávkách si hrajeme, zpÃváme a myjeme se v potůÄku – wash your hands a wash your face už zvládajà vÅ¡ichni.
Náš tibetský kolega Tenzin Yiga, který zÃskal nadstandardnà vzdÄ›lánà v tibetské dÄ›tské vesniÄce, si stýská, že toho dÄ›ti moc neumÃ, já si ale spÃÅ¡ myslÃm, že má pÅ™ÃliÅ¡ pÅ™Ãsná měřÃtka a taky nebere dostateÄnÄ› v úvahu to, že ti, kterým je dnes deset, zaÄali s jeÅ¡tÄ› ne pravidelnou Å¡kolnà docházkou až nÄ›kdy v osmi letech (on sám ve ÄtyÅ™ech). SamozÅ™ejmÄ› nevidÃm do toho, jak jsou na tom v jeho pÅ™edmÄ›tech, ale v angliÄtinÄ› jsou staršà dÄ›ti schopné pozdravit, pÅ™edstavit se a tvoÅ™it jednoduché vÄ›ty o svých dennÃch aktivitách a taky rozumà povelům jako stand up, sit down, write, read, wash blackboard please, a ti mladšà se taky pÅ™edstavÃ, rozeznávajà celou Å™adu obrázků na kartiÄkách a protože nikdy dlouho nevydržà na mÃstÄ›, nauÄili jsme je stand, hands up, jump, clap apod., což s nimi i vydatnÄ› procviÄujeme.
Indický styl vyuÄovánà je hodnÄ› založený na opakovánà a uÄenà se zpamÄ›ti. Nenà jednoduché dÄ›ti nauÄit, aby na otázku odpovÃdaly a ne ji zopakovaly . Proto považuju za úspÄ›ch, že v prvnÃm testu z angliÄtiny sestaveném podle naÅ¡ich měřÃtek vÅ¡ichni z prvnà tÅ™Ãdy proÅ¡li (no ale je to i tÃm, že tady v Indii staÄà na stupeň PASS 30% správných odpovÄ›dà :o). Menšà dÄ›ti, kterým jeÅ¡tÄ› psanà dÄ›lá potÞe, dnes LáÄa testoval z toho, co jsme spoleÄnÄ› dÄ›lali, ústnÄ› – a taky to nenà špatné! S tÄ›mi úplnÄ› nejmenÅ¡Ãmi, tj. ÄtyÅ™letými si hrajeme a věřÃme, že i jen tÃm, že angliÄtinu poslouchajÃ, se uÄÃ. Ráno vÅ¡ichni zaÄÃnáme spoleÄnou buddhistickou modlitbou a zpÄ›vem indické hymny, odpoledne konÄÃme zase pÃsniÄkami. Staršà dÄ›ti se samy starajà o úklid uÄebny, nutno Å™Ãct že zodpovÄ›dnÄ›. Jak jsem již zmÃnila, pÅ™Ãstup dÄ›tà ke Å¡kole je pozitivnÃ,my už skoro známe vÅ¡echna jména a do druhého vyuÄovacÃho týdne jdeme plni optimismu.
Autor: Markéta