Frisbee
Tak jsem vÄera zapoÄala tÅ™età týden v Kargyaku. A cože se to vÅ¡e tady odehrálo?
Inu na zaÄátku byl pÅ™echod zasněžený, zamlžený, vÄ›trný, nehostinný, ledovatý, jedovatý a hlavnÄ› tuze vysoký Å ingoli. UpÅ™ÃmnÄ› musÃm podotknout, že kdyby se pro mÄ› nevrátil starostlivej koňskej mužÃk, nevÃm kudy, kudy by cesta vedla a skonÄila bych asi v Pakistánu. NaÅ¡tÄ›stà mÄ› hned druhý den po pÅ™echodu pÅ™ivÃtala nezasněžená, nezamlžená, nevÄ›trná, nenehostinná, neledová, nejedovatá, taky tuze vysoká a hlavnÄ› pÅ™ÃvÄ›tivá, krásná Å¡kola. ZávÄ›r jak v pohádce.
No a teÄ tu tedy pozoruju mÃstnÃ, poklidný, zimnà cvrkot. MÃstnà už jsou pomalu zazimováni, zdržujou se ve svých spletitých, bludiÅ¡toidnÃch pÅ™ÃbytcÃch. VesniÄanky poklidnÄ› cvakaj jehlicemi za úÄelem upletenà ponožky Äi kulÃÅ¡ka a páni vesniÄané pÅ™edvádÄ›jà cosi jako domácà kutÄ›nÃ. Jaci jsou vždycky v půl deváté vyvedeni za vesnici jako že na pastvu. Co můžou teÄ spásat, mi krapet nenà jasný, ale stejnÄ› je úžasný toto poctivé stádo tady odtud z vrÅ¡ku každý ráno pozorovat.
A dÄ›ti ve Å¡kole? Majà nové uÄitele...ku radosti stávajÃcÃho sboru. Tak tedy k Martinovi a Jigovi pÅ™ibyl jeÅ¡tÄ› Penpa (pan Å™ÃdicÃ) a Tobjor. Výuka tak může být rozumnÄ› rozdÄ›lena mezi ÄtyÅ™i uÄitele. Já mam na starosti výtvarnou výchovu a hry, juchů! VÅ¡ichni uÄitelé se pilnÄ› a zodpovÄ›dnÄ› vÄ›nujà dÄ›tem a ty vypadajÃ, že zpestÅ™enà v Å™adách uÄitelů, pÅ™ijaly s radostÃ.
Také nás tu navÅ¡tÃvili indiÄtà doktoÅ™i. VÅ¡echny dÄ›ti dostaly po oÄkovanà tetanusu, aby pak na druhý den mÄ›ly pÄ›knou omluvu pro pozdnà pÅ™Ãchod...no jo, tetanovka bolà a hezky se po nà kulhá do kopce. Minulý týden nás také poctil návÅ¡tÄ›vou státnà uÄitel. Taková celkem legraÄnà figurka, která neumà hrát frisbee. ÄŒÃmž se u mÄ› okamžitÄ› zapsal. Frisbee jsme totiž poctivÄ› naÄechrali s dÄ›tmi hned o moji prvnà hodinu her. Ihned jsem zaznamenala obrovsky posun k poctivému mrskánà tÃmto talÃÅ™em oproti létu. Identifikovala jsem i jasný talent této hry. No to je krása! Takovýto hrÃ¡Ä se mi tu na zimu tuze hodÃ!...no, dobÅ™e, zpátky k státnÃmu uÄiteli. Pobyl tu s námi jen pár dnÃ. UÄil podle naÅ¡eho zavedeného systému a bylo vidÄ›t, že se snažil a ukazoval urÄitÄ› ty z lepÅ¡Ãch indických metod. Na konec si s sebou odnesl výsledky testů naÅ¡ich žáků pro svého nadÅ™Ãzeného.
Podle indických pravidel jsme museli ukonÄit Å¡kolnà rok. Tak se tedy naÅ¡im dÄ›tem pÅ™ihodily zkouÅ¡ky. Lépe Å™eÄeno testy. Nesly to hrdinnÄ›. Jestli se nÄ›kde pÅ™ihodila nÄ›jaká tréma, byla Å¡ikovnÄ› zamaskována a ke zkouÅ¡kám vÅ¡echna dÄ›cka nastoupila s kurážÃ. Testy spoÄÃvaly v angliÄtinÄ›, hindÅ¡tinÄ›, bodhi, matematice, vÅ¡eobecných a spoleÄenských znalostech. UÅ¡etÅ™eni zůstali pouze ti nejmladšà žáÄci.
No ale výsledky dopadly navýsost na výbornou skoro s hvÄ›zdiÄkou. ProÅ¡li vÅ¡ichni. Hurá! Každý Å¡kolák postoupil do vyššÃho roÄnÃku. TÄ›ch málo, kterým se postup povedl s varovánÃm, dostanou navrch speciálnà péÄi naÅ¡ich uÄitelů. DÄ›ti tak obdržely cosi jako vysvÄ›dÄenà a kartáÄek na zuby (jehož použità jim Martin názornÄ› pÅ™edvedl hned pÅ™i nástupu) jako odmÄ›nu. Ceremonie a pÅ™edvedenà kartáÄku probÄ›hlo za vÅ¡ehoobecného veselà a radosti dÄ›tÃ.
Pár dnà na to žáci prvnÃ, teÄ už vlastnÄ› druhý, tÅ™Ãdy obdrželi uniformy. Ku radosti a spokojenosti vesniÄanů. Uniformy u mÃstnÃch zaujaly ÄÃslo jedna na pravÃtku důležitosti. Tedy je druha tÅ™Ãda vesele uniformnÃ.
A tak se poklidnÄ› pÅ™ehoupáváme do dalÅ¡Ãho Å¡kolnÃho týdne.
Toz zatiiiiiiiiiiiiiiim.
Pyru