Tsomo: Prvnà absolventka SluneÄnà školy v Kargyaku
Tsomo je kargyacká dÃvka, která jako prvnà studentka ukonÄila osmou tÅ™Ãdu ve SluneÄnà škole. Rozhodla se jÃt dále studovat, a my ji v tomto rozhodnutà chceme plnÄ› podpoÅ™it. V souÄasné dobÄ› nenà ve vesnici a ani v blÃzkém okolà vzdÄ›lávacà zaÅ™ÃzenÃ, které by poskytovalo výuku pro studenty devátých a vyššÃch tÅ™Ãd. A tak po dlouhém zvažovánà možnostÃ, hovorech s otcem, Å™editelem SluneÄnà školy, a dalÅ¡Ãmi kompetentnÃmi osobami padla volba pro Tsomo zcela zásádnà a to opustit Zanskar a odejÃt do Manali.
Volba to nebyla ale vůbec jednoduchá. Ani pro Tsomo, ani pro
jejà okolÃ. Tsomo nikdy nebyla nejpilnÄ›jšà studentkou. ÄŒasto musela mÃsto
domácÃch úkolů pomáhat v domácnosti, odcházet z vesnice daleko za
yaky, Äi pomáhat na poli. Pro studium nebyla pÅ™edurÄena. Otec Dawa si na pro
tyto úÄely vybral své tÅ™i syny, a na Tsomo jaksi nezbylo…Jejà osud mÄ›l být
osudem dÃvky „yako-pasky“, která by pomáhala otci a matce. Ta vÅ¡ak již
v rodinÄ› také je a tak otázka Tsomo studia byla otázka ÄistÄ› finanÄnÃ.
S otcem Dawou jsme se snažily domluvit skoro dva
mÄ›sÃce. Bohužel, ne moc úspěšnÄ›. Zvrat v jeho rozhodnutà nastal až tehdy,
kdy se do vyjednávánà o Tsomo osudu zapojit Å™editel SluneÄnà školy Chosgyal a
Dawu pÅ™esvÄ›dÄil, že by Tsomo mÄ›la jÃt dále studovat.
Tsomo odeÅ¡la z Kargyaku spoleÄnÄ› s námi. A kdekdo
by se mohl ptát, co si s sebou na studia odnesla. ObleÄenÃ, knihy,
obrázky, fotky,..? Nebylo toho mnoho. ObleÄenà to, které mÄ›la na sobÄ›, jeden
pár bot na pÅ™ezutÃ, termosku s Äajem a chapati..na nic ostatnÃho nebylo
v batůžku mÃsto.
V Manali na nás Äekal již Tsomo staršà bratr Chostar,
který jednal jménem otce jako Tsomo zástupce, a který nám byl vždy velmi
nápomocný. Každý den jsme ráno vyráželi vÅ¡ichni spoleÄnÄ› na „vstupnà pohovory“.
Å kol v Manali a jejÃm okolà je hodnÄ› a studenti majà z Äeho vybÃrat.
Pro nás vÅ¡ak bylo nÄ›kolik výbÄ›r omezujÃcÃch bodů, kterých jsme se museli držet.
V prvnà řadě jsme hledali anglickou školu, nikoli hindi, neb Tsomo doposud
studovala předměty jako matematiku, zeměpis, fyziku, dějepis, atd.
v anglickém jazyce a v hindi by pro ni byla terminologie velmi nároÄná. Dále
jsme posuzovali, zda bude Tsomo muset studovat sanskrit, který se
v Zanskaru nevyuÄuje a pokud by ho zaÄala studovat až od deváté tÅ™Ãdy,
pravděpodobně by musela hodně bojovat. A
v neposlednà řadÄ› bylo nutné ve vÄ›tÅ¡inÄ› Å¡kol projÃt srovnávacÃm vstupnÃm
testem.
Po několika dnech těchto procedur
byla unavena nejen Tsomo, ale i jejà bratr Chostar, který se k celé
situaci stavil velmi zodpovÄ›dnÄ›. Nastal Äas pro finálnà rozhodnutÃ. Snažily
jsme se spojit s Kargyakem, abychom celou situaci důkladně prodiskutovaly
s Å™editelem Chosgyalem. Po zváženà vÅ¡ech pro a proti jsme se vÅ¡ichni spoleÄnÄ›
shodli na DAV Manali School, která snad bude pro Tsomo to nejlepÅ¡Ã. Nový Å¡kolnÃ
rok ale zaÄÃná až v bÅ™eznu a aby naÅ¡e studentka nezahálela, tak jsme ji
domluvily soukromé hodiny v předmětech, které bude na nové škole studovat.