SluneÄnà škola v novém "gonchi"
Správu Å¡koly jsme po dlouhém promýšlenà a důkladných a rozsáhlých pÅ™Ãpravách pÅ™edali do rukou obyvatel Kargyaku. Tak by se struÄnÄ› dala shrnout zásadnà zmÄ›na, kterou SluneÄnà škola tento rok proÅ¡la. Co to ale pÅ™esnÄ› znamená a co z toho vyplývá? (...)
Sonam Spalkit, též muž zodpovědný,
spolehlivý.
Stanzin Tashi. Zástupce mladé
generace KargyaÄanů. Budoucnost vesnice. Letos jmenovaný do funkce státnÃho
uÄitele v našà škole. Máme z nÄ›j radost.
S našimi třemi muži jsme
se od zářÃ, kdy byli zvoleni, intenzivnÄ› scházeli, pÅ™ipravovali je na jejich
nové funkce, znovu a znovu probÃrali jednotlivé aspekty fungovánà školy a
jejich nově nabytou zodpovědnost za ně. Lobsang,
Spalkit i Tashi svou iniciativou již od poÄátku prokazujÃ, že Å¡kola je skuteÄnÄ›
v dobrých rukou: v rekordnÃm Äase zorganizovali ve vesnici výbÄ›r jaÄÃho trusu
pro Å¡kolu i privátnà uÄitele, zaÅ™Ãdili transport plynových bomb, Å¡kolu i výuku
pravidelnÄ› kontrolujÃ.
Po našem odchodu jsme s
trojicà správců v pravidelném kontaktu: každý týden se prostÅ™ednictvÃm
telefonické relace dozvÃdáme, je-li vÅ¡e v pořádku, budova zda stojÃ, uÄitelé i
žáci že docházejÃ. ÄŒinnost správců, vesnice i privátnÃch uÄitelů ve vÅ¡ech
Å¡kolnÃch záležitostech je bÄ›hem roku peÄlivÄ› monitorována na dálku, o
bezproblémovém fungovánà projektu je nezbytné pÅ™esvÄ›dÄit se bezprostÅ™ednÄ› i na
mÃstÄ›. V létÄ› pÅ™ÃÅ¡tÃho roku se do Kargyaku vypravà zástupci Surye, aby provedli
monitoring, jak se celý nový řád Å¡koly osvÄ›dÄil. Å kolu jsme do rukou vesniÄanů
pÅ™edali na zkuÅ¡ebnà dobu jednoho roku, letnà kontrola bude rozhodujÃcà pro
dalšà postup.
Přestože jsme školu fyzicky
pÅ™edali, budova je stále majetkem Surye a my nadále plnÄ› zajišťujeme jejÃ
provoz tÃm, že financujeme privátnà uÄitele. V letoÅ¡nÃm roce ukonÄila
docházku ve SluneÄnà škole Tsomo – naÅ¡e prvnà absolventka; v pÅ™ÃÅ¡tÃch
letech bude absolventů přibývat a Surya bude i nadále své bývalé žáky
podporovat ve studiÃch mimo Kargyak.
DobrovolnÃci
PÅ™estože jsme celoroÄnÃ
správu školy předali do rukou zástupců vesnice, chceme i nadále do projektu
zapojovat dobrovolnÃky: jsme si vÄ›domi toho, že dlouhodobÄ›jšà pÅ™Ãtomnost
cizinců a nutnost s nimi komunikovat vytvářà pro děti podnětné
lingvistické prostÅ™edà a celkovÄ› je rozvÃjÃ. Dobrovolnický pobyt ve SluneÄnà škole
se oproti pÅ™edeÅ¡lé praxi bude liÅ¡it délkou a náplnÃ: v letnÃch mÄ›sÃcÃch (Äerven
– zářÃ), kdy jsou privátnà uÄitelé zpravidla na dovolené a v rozvrhu tak vzniká
prostor pro krátkodobou zmÄ›nu, budou dobrovolnÃci zajišťovat intenzivnÃ
workshopy anglické konverzace, lekce práce s poÄÃtaÄem, pÅ™ÃpadnÄ› kurzy prvnÃ
pomoci.
UÄitelé a výuka
Dobrovolnici ze SluneÄnà školy
sice odeÅ¡li, uÄitelská posádka tÃm ale rozhodnÄ› neutrpÄ›la. Naopak, kantorů máme
snad nejvÃc za celou historii Å¡koly! Jsme bohatšà o dva statni uÄitele: k Siru
Chogyalovi, řediteli školy, se připojili Tenzin Norchok (z vesnice Jal, asi 5
hodin cesty od Kargyaku) a Tenzin Tashi, mladý KargyaÄan. Oba chlapci letos ukonÄili
bakalářská studia v Džammu, na své uÄitelské pozice byli jmenovanà v létÄ› a svých
funkci se zhostili zodpovÄ›dnÄ› a s iniciativou. Pozorovat tyto naÅ¡e mladÃky
pÅ™i práci s dÄ›tmi (i v poli:) je Äirá radost.
PilÃÅ™em výuky ve SluneÄnÃ
Å¡kole jsou ale naÅ¡i privátnà uÄitelé: dÃky nim může probÃhat vyuÄovánà v zimnÃch
mÄ›sÃcÃch, kdy majà státnà uÄitelé oficiálnà prázdniny. I skupina privátnÃch uÄitelů
se rozrostla o dva cleny. Tashi a Tsomo, manželský par z Rariku, vesnice zpoza sedla
Shingola, v našà škole zahajujà jako uÄitelé svůj tÅ™età služebnà rok. K nim pÅ™ibyl
lama Tenzin Dawa, vážený a uÄený buddhisticky mnich z lungnacké vesnice Kuru (4
hodiny cesty z Kargyaku), který zajisti výuku tibetštiny, zakladu buddhismu a
buddhistické filozofie. Jsme rádi, že na tak důležité pÅ™edmÄ›ty máme muže z nejpovolanÄ›jÅ¡Ãch.
Kromě buddhistických předmětů
se vzdÄ›lávacà aktivity dÄ›tà rozÅ¡ÃÅ™ily i do prostoru mimo oficiálnà školnà vyuÄovánÃ.
Zimnà truhlářský workshop měl mimořádný úspěch, a tak jsme se rozhodli zařadit
jej do výuky pravidelnÄ›. Jednou za mÄ›sÃc tak budou dÄ›ti pod Lobsangovým vedenÃm
zkoumat taje dÅ™eva a jeho možné tvůrÄà zpracovánÃ. Každý pátek se potom po vyuÄovánÃ
Å¡kolou rozeznà jemný cinkot jehlic a rozkutálà se vlnÄ›ná klubÃÄka: Tsomo bude v
rámci pletaÅ™ského workshopu uÄit dÄ›vÄata jak plést tradiÄnà zanskarské ponožky,
Äepice, rukavice a jiné půvabnosti.
Na závěr
Rozhodnutà předat školu
Krgyackým nebylo jednoduché a bylo pÅ™irozenÄ› doprovázeno mnoha otázkami o kompetencÃch
a schopnostech vesniÄanů. Ty jsme v daných podmÃnkách dlouhou dobu peÄlivÄ›
zkoumali a prověřovali. Jsme pÅ™esvÄ›dÄeni, že stojà za to poskytnout vesniÄanům
prostor jejich vlastnà iniciativě, ukázat a umožnit jim cestu k samostatnosti a
zodpovÄ›dnosti, a že naÅ¡i KargyaÄtà jsou schopni tohoto prostoru zodpovÄ›dnÄ› využÃt.